3 juni 2013

Kooktips // van kookkluns tot keukenprinses.

Afbeelding via - Pinterest

Als kind was ik nogal bang voor de gaspitten thuis. Één keer flambeerde mijn moeder iets, maar ik zag het echt als een keukenbrand – wist ik dat het erbij hoorde? Toen ontstond mijn ‘fobie’ voor keuken gerelateerde onderwerpen. Ik was gewoon bang om te koken, gek hè? Rond mijn dertiende at ik vaak bij mijn beste vriendin thuis. Ik vond het super knap als zij soep of ragout opwarmde. Daar moet je echte vaardigheden voor hebben, dacht ik toen nog. Ik hoor het mezelf nu nog steeds denken, haha. ;-) Ik praatte het liefst niet over koken en als het onderwerp toch ter sprake kwam, zei ik altijd: “Koken, dat ga ik nooit leren.”

En zie mij nu. Een heuse keukenprinses. Wie had dat ooit gedacht? Oké, ook ik maak fouten in de keuken, dat doet iedereen wel eens. Maar ik kan met oprecht zeggen dat ik echt kan koken, dat ik weet welke ingrediënten goed bij elkaar passen en dat ik sta te springen om een nieuw recept uit te proberen. Dus meiden en vrouwen die zeggen dat ze nooit zullen gaan koken, hier mijn gouden tips. Van kookkluns tot keukenprinses.

Lees. Leen eens een kookboek bij de bibliotheek. Zo ontdek je ook welke keuken jij het leukst vindt. Zelf kwam ik er achter dat de Italiaanse keuken mij echt heel goed ligt. Ook kun je in een kookboek goed zien of een recept voor beginners is.

Kijk. Op Youtube zijn echt heel veel kookfilmpjes te vinden. Mijn persoonlijke favoriet is Laura Vitale, een Italiaanse meid die echt de heerlijkste recepten filmt. Door haar filmpjes ben ik erachter gekomen dat cupcakes en taarten heel leuk zijn om te maken. Back to basic? Kijk dan naar het kanaal van Albert Heijn. Ze hebben vaak hele basic filmpjes over hoe je een ingrediënt/recept moet bereiden.

Probeer. Wees niet bang om recepten te proberen. Maak je een keer een fout? Maakt niet uit, ook ik heb wel eens cupcakes uit de oven gehaald die zo hard als steen waren (de eerste keer dat ik cupcakes maakte, hihi). Door het te proberen, word je ook steeds beter.

Vraag. Wees niet bang om vragen te stellen. Je moeder/oma weet denk ik wel veel over koken. Mijn moeder vindt het ook leuk om met mij over koken te praten, ze probeert haar kookkunsten zo een beetje op mij over te brengen. Wel heel handig, want als ik iets niet weet, kan ik het altijd vragen.

Dus voortaan geen excuses meer, ga gewoon de keuken in, probeer, have fun en geniet als je je lekkere gerecht op mag eten! Want daar doen we het voor, toch? ;-)

4 opmerkingen:

  1. Gewoon met simpele dingen beginnen en er iets van jezelf aan toevoegen. Bijvoorbeeld noodles klaarmaken en dan zelf wat groente wokken, simpel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk vaak op de ah website en youtube kanaal van 24 kitchen. Handig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk artikel en mooie blog heb je :).

    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proberen is inderdaad het toverwoord. Ik maak recepten vaak meerdere keren, en laat dan soms wat weg of voeg juist dingen bij. Voor net dat beetje extra. Zonder proberen weet je op voorhang nooit of iets lukt of juist niet!

    BeantwoordenVerwijderen