13 december 2013

Mijn visie op een gezonde levensstijl

 
Soms heb ik het idee, dat de mensen die mijn blog bezoeken en mijn recepten zien, denken dat ik alleen maar eet, of beter gezegd: veel en lekker eet. Nou is één ding zeker waar, ik houd van lekker eten. Maar om nou te zeggen dat ik elke dag aan de muffins en pasta zit... nee. Ik weet niet of ik op mijn blog ooit het verhaal heb vertelt dat ik 25 kg kwijt ben geraakt toen ik 14/15 was. Sindsdien weet ik wel een beetje hoe ik met eten om moet gaan, maar de laatste jaren ben ik er echt plezier in gaan krijgen. Hieronder bespreek ik een paar dingen die ik heb ervaren. Ik wil dus niet zeggen dat dit voor iedereen zo geldt, dus als jij het er niet mee eens ben, dan wil dat niet zeggen dat ik dat niet snap! ;-)

Neem af en toe wat lekkers
Als je zo'n iemand als ik ben, houd je ook van een cupcake of ijsje op z'n tijd. Het belangrijkste uit de laatste zin is op z'n tijd. Ik en mijn lijf zouden het niet aankunnen als ik elke dag aan de taart zat en dus doe ik dat ook niet. Maar als één van mijn vriendinnen speciaal cupcakes heeft gebakken, dan sla ik er geen één af. Je moet ook kunnen genieten in het leven toch! Als je af en toe wat lekkers neemt, houd je jezelf ook een beetje in balans, denk ik.

Prop jezelf niet te vol
Ik denk dat we het allemaal wel eens hebben gehad, dat je bijvoorbeeld een bakje chips nam en dacht: "Hmm, ik ben nu toch bezig, laat ik de hele zak maar opeten, want ik ben nu toch al slecht bezig." Stop, niet doen! Eerst deed ik dat dus ook en soms denk ik het ook nog wel eens. Maar probeer je erbij neer te leggen dat je "slecht" hebt gegeten en ga gewoon weer normaal verder. Als jij een paar chipjes eet (again; met mate), zal je echt geen 10 kilo aankomen.

Zoek een routine met bewegen
Omdat ik fibromyalgie heb is bewegen niet altijd zo fijn als dat ik zou willen. Vroeger sportte ik 5 keer in de week en dat zou ik nu ook nog wel willen. Maar weet je, nu ben ik al blij met een half uurtje wandelen of een groepsles in de sportschool. Zoek iets wat voor jou werkt, probeer jezelf niet te vergelijken met anderen. Bewegen is wel belangrijk als je een gezonde levensstijl wil hebben, maar als je het goed doet, val je niets af van sporten. Je wordt er alleen strakker van, ik val in ieder geval niets af. Ik word in ieder geval blij als ik eventjes beweeg, even uit die stoel en weg van het werk!

Gezond eten is leuk en lekker
Ik geniet als ik gekookt heb en dat ik weet dat het een gezonde maaltijd is. Ik geniet nog meer als het onwijs lekker smaakt. Ik vind het leuk om met gezond eten bezig te zijn. En als je het leuk vindt, houd je je er vaker mee bezig en sluipt het er vanzelf in.

Omdat de feestdagen er nu bijna aankomen, wil ik jullie één belangrijke tip meegeven: geniet tijdens de kerstdagen van het eten. Ik zelf let dan niet op de calorieën, want ik word er allemaal gek van! ;-)

Wat is jouw visie op een gezonde levensstijl? Houd jij je aan een streng dieet, of eet je gerust een zak chips leeg?

3 opmerkingen:

  1. Leuk artikel! Ik heb ook vaker als ik chips aan het eten ben dat ik denk, laat ik het maar helemaal opeten.. Het helpt voor mij ook heel erg als ik veel water drink. Dan voelt het alsof ik heel vol zit, maar dat is eigenlijk niet zo (:

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk eet ik best gezond, ik kook alles vers en nooit uit pakjes. Ik beweeg en eet fruit. Ik drink geen frisdrank. Maar als ik zin heb in een zak chips, dan eet ik die ook gewoon hoor! Wel verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er ook helemaal niet echt mee bezig. Natuurlijk eet ik 5 dagen in de week groente maar snoep en chips eet ik erg graag! Nu komen de feestdagen eraan en let ik helemaal niet op. Komt wel weer in januari.

    BeantwoordenVerwijderen